Amit tudni érdemes a gyermeki figyelemről

Amit tudni érdemes a gyermeki figyelemről

Kezdjük a mai tényállással: a gyerekek hihetetlen mennyiségű információhalommal találkoznak nap, mint nap. Ebben a hihetetlenül nagy ingermennyiségben nőnek fel. Nem csoda, hogy gyakran gond van a koncentrált figyelmükkel.

Csakhogy a figyelem sarkalatos jelentőségű képesség, ha ezzel gond van, akkor a többi intellektuális készség sem működik jól, vagyis megfelelő figyelem nélkül a tanulási folyamat is csődöt mond.

A figyelem és a tanulás kapcsolata

Azt le kell szögezni, hogy a figyelmi működésnek vannak korlátai, például életkori és egyéb belső feltételek is befolyásolják. Az egyébbe beletartozik, hogy a nap melyik része van, hiszen kora délelőtt még sokkal könnyebb foglalkozni a gyerekekkel, mint a fáradtabb délutánokon. Vagy ugyanez a hétre is igaz, ha egy kisiskolást nézünk, akkor szerdától már elkezd fáradni. Ugyanígy az év szakaszai sem kivételek. De a figyelmet az is befolyásolja, hogy milyen a gyerkőc testi és pszichés helyzete, életvitelének rendszeressége, továbbá az étkezési jellemzői és az alvás mennyisége.

A figyelem területei, melyek kulcsok a hatékony tanuláshoz:

  • A figyelem kiterjedése: tehát hány dologra tud figyelni egy adott pillanatban. Ha minél több infót tud befogadni a gyermek egy meghatározott idő alatt, annál hatékonyabban képes tanulni.
  • A figyelem tartóssága: mennyit bír egy dologgal foglalkozni. A gyerekeknél – normál esetben – ez egyre jobban kitolódik majd, így jobb lesz a tanulási teljesítmény.
  • A figyelem megoszlása: ennek a segítségével képes majd a csemete kettő, vagy több tevékenységet űzni párhuzamosan.
  • A figyelem átvitele: azaz mennyire tudja a gyermek váltogatni a figyelmét egyik dologról a másikra.

Még érdemes tudnod azt is, hogy a figyelem lehet szándékos és önkéntelen is. A szándékos az tudatosan irányított, tehát saját elhatározásból figyel valamire. Az önkénytelen viszont reflexszerű, független a tudatos irányítástól.

A figyelmi zavaroknak is vannak típusai

  • A figyelem összpontosításának hiánya: a lurkó nem képes elérni a kellő figyelmi szintet a tanuláshoz, fókusza könnyedén elterelődik.
  • A figyelem fenntartásának nehézsége: a gyerkőc nagy lendülettel vág neki a feladatnak, majd egyre lassabb lesz, elfárad és otthagyja. Viszont ez a fáradtság nem az a fáradtság, csupán a nehézség hatására adja fel.
  • A figyelem megosztásának hiánya: ez azt jelenti, hogy a kislány/kisfiú nem képes váltani a figyelmi helyzetek között. Pedig a suliban erre nagy szükség van.
  • A figyelem terjedelmének zavara: ez a figyelem és a rövid idejű emlékezet együttes működésének problémája. A figyelmi terjedelem során kirajzolódik, hogy egymást követve hány dologra bír koncentrálni a gyermek. 6 év körüli esetében ez 2-3 tárgy, jelenség vagy személy.

Ha figyelmi zavar áll fenn a gyermekednél, az sajnos negatívan befolyásolja a viselkedését, beilleszkedését. Szerencsére temérdek lehetőség van a figyelem fejlesztésére, nálunk is számos füzet szolgálja ezt. Azonban arra felhívnám a figyelmedet, hogy a tévézés, a virtuális játékok fabatkát sem érnek a figyelem fejlesztése területén.