Az iskolaérettség feltételei, és amit tehetsz érte
Irány a suli - ha augusztus 31-ig betölti 6. életévét -, és nincs kecmec

Az iskolaérettség feltételei, és amit tehetsz érte

  • Post author:
  • Post category:FirkaBlog

Az iskolaérettség most egy különösen kényes téma. Te is szembesültél vele, hogy gyermekednek irány a suli – ha augusztus 31-ig betölti 6. életévét -, és nincs kecmec.
Na jó, azért valami kiskapu mégis van, lehet kérelmezni a halasztást az Oktatási Hivatalnál – igen, már ebben sem az óvoda intézménye dönt… -, sőt még szakértőt is be lehet vonni a folyamatba. De miért is lenne minden olyan egyszerű, nem igaz?!

Sajnos nincs olyan gomb, amit, ha megnyomsz, iskolaéretté teszi a gyermeket. Ehhez idő kell, valamint játékos fejlesztés. Arra viszont felhívnánk figyelmedet, hogy nemcsak az óvodában történhet meg a sulira való felkészítés, hanem a család is tehet érte!

Egyáltalán mi az iskolaérettség?

Az iskolaérettség a gyerkőc fizikai és pszichés (érzelmi, értelmi), valamint szociális alkalmasságát jelenti az iskolai követelményekhez. Ez sok mindent foglal magában. A leendő iskolásnak akkor nem lesz nagy kudarc az első osztály, ha nagyjából megfelel a sztenderd elvárásoknak. Ha egy iskolaéretlen gyermek szenvedi végig az elsőt, az akár egy életre elveheti a kedvét a további tanulástól.

Ismerd meg az iskolaérettség legfőbb feltételeit!

Fizikai fejlettség

Egy átlagos 6 éves van már legalább 115 cm magas, és 18 kg. Ez alatt nem bírna teljesíteni, kimerülne és akár elaludna az órán is, a kisebb súlyú gyerekek amúgy is fáradékonyabbak.
Érettségre utal, ha megkezdődik az alakváltozás, és kezdenek potyogni a fogak.
Lényeges, hogy a nagyobb mozgások már koordináltak, illetve kialakult a jobb- és balkezesség. A végtagok egymástól függetlenül mozognak, tehát az íráshoz való finommozgás megfelelően fejlett, és az írás során a többi végtag marad, ahol van, nem követi az írás menetét.
Tapasztalati megjegyzésünk: a közelmúlttól ezt a testi vonatkozású kritériumot már kevésbé veszik figyelembe, ugyanis bármilyen aprócska a hatéves gyermek, hacsak nem súlyos betegség okozta az átlagtól való fizikális elmaradását, akkor bizony mennie kellett első osztályba.

Egyensúlyozás, térérzékelés

Nem, az nem elég, ha meg tud állni a két lábán! Az alapvető mozgásokat össze kell tudnia rendezni, mint például: kúszás, mászás, sarkon járás, lábujjhegyen járás, külső talpélen járás, guggolások, szökdelések. (Már ma el lehet kezdeni játszani a nappaliban ezekkel a mozgásokkal!) Ha nagyon kesze-kusza, pontatlan, koordinálatlan a mozgás, akkor bizony még éretlen az idegrendszer.
a mozdulatokat nagyobb erőfeszítés nélkül kell összehangolnia. Ha arra fókuszál, hogy el ne essen, akkor, hogy fog összpontosítani az iskolai teendőkre?!
A térérzékelés, a térben és a síkban (pl. papírlapon) való tájékozódás, térirányok ismerete szintén kulcsfontosságú, hiszen ez elengedhetetlen az olvasáshoz és íráshoz.

Figyelem

Nyilván nem elvárható a 45 perces tartós figyelem, még egy felnőttől sem. (Vagy oké, elvárnák, de így is, úgy is elkalandozol. Nem igaz?) Az iskolában viszont 15-20 percig képesnek kell lennie koncentrálni, még olyanra is, ami egy kissé kevésbé érdekli. A könnyen elterelhető figyelem ellehetetleníti az új ismeret elsajátítását.

A figyelem fejlesztésére nagyon jók a pár- és különbségkeresős, vagy a „kakukktojás” típusú feladatok, amilyeneket találsz a Bagolyfióka fejlesztő füzeteiben is.

Ceruzafogás, eszközkezelés

Ha gyermeked nem tudja helyesen fogni a ceruzát, akkor az nehézkessé teszi a vonalvezetést. Így sokkal nagyobb erőbedobás szükséges számára az íráshoz, mint kellene, a megkívánt írás mennyisége idővel pedig majd csak nő és nő.

Minden gyermeki megpróbáltatás megelőzhető, ha a finommotoros képességeket otthoni praktikákkal is fejleszted. Mik lehetnek ezek? Például a papírgyűrés és tépkedés, hajtogatás, színezés, gyurmázás, formák nyírása ollóval, játék apró hüvelyesekkel (bab, lencse stb.). Természetesen akkor érsz el a legtöbbet, ha a Firkafalva erre a célra specializált játékos vonalvezető füzeteiben is dolgoztok.

Beszédkészség

Korábban még cuki, ha a gyermek össze-vissza beszél, ám iskolakezdésre ezen felül kell kerekednie. Az iskolaérett lurkó képes gazdag szókinccsel összefüggően, megfelelő hangsúllyal és tempóval beszélni. Mindezt persze beszédhiba nélkül. De az se maradjon ki a sorból, hogy végighallgatja mások mondanivalóját.

A beszédhiba ádáz ellensége a helyesírásnak. Ha másképp hallja a szavakban a saját maga által kimondott hangokat, akkor esélytelen, hogy jól írja le.
A BagolyFióka – Mesélni akarok! foglalkoztatója sok játékos feladattal segít a beszédkészség javításában.

Szocializáció és felelősségvállalás

“A korlát gátol, de megtart.”

Ha iskolába megy a gyerkőc, akkor képesnek kell lennie a szabálykövető magatartásra. A felnőtt a főnök, nincs mese!
Bírnia kell némi monotonitást is, illetve viselnie kell a kudarcot. Minden úgysem megy pikk-pakk elsőre.
Kulcsfontosságú, hogy a felnőttekkel és a kortársakkal együtt tudjon működni, legyen feladattudata és felelősségérzete. Ezeket könnyedén megtámogathatod, ha otthoni környezetben is kristálytiszta szabályok működnek (és be is tartatod, szóval légy következetes). A rutindolgoknak legyen egy állandó időpontja, mint például étkezés, fürdés, lefekvés. Minden legyen kiszámítható napirendben, ez biztonságot ad a gyermeknek.
Visszatérve a közösséghez, az a jó, ha a gyerkőc vágyik rá, hogy valahová tartozzon, és különösebb nehézséget a beilleszkedés sem okoz neki.

A felelősségérzet fejlesztése hihetetlenül fontos! A saját cuccairól, felszereléseiről ő maga gondoskodjon! Néha még 3-4. osztályosok is arra hivatkoznak, hogy “anya nem tette be a táskámba”. Te ne kövesd el ezt a hibát, hogy mindent megcsinálsz a gyermek helyett. Az önállóságra nevelés ilyen apróságokkal kezdődik. (Természetesen a felülvizsgálat javasolt, ha elvégezte kötelességét, arra kukkants rá, és adj valami építő reakciót!)

Útravaló

A fentebb említettek közül, ha több területen galibát észlelsz, akkor az bizony iskolaéretlenségre utalhat. Ám jó hír, hogy Te is tehetsz otthon azért, hogy gyermekednek ne egy keserű tapasztalat legyen a suli. Tudatos, játékos és rendszeres fejlesztéssel óriási fejlődést érhetsz el. Ehhez ajánljuk a BagolyFióka készségfejlesztő foglalkoztatóinkat!
Minden nap egy lépéssel közelebb kerülhet csemetéd a kiegyensúlyozott iskolás léthez.
Szerezd meg Te is Irány a suli! csomagunkat!